mandag den 17. december 2012

Mega-krig

Spil for 2.
I skal bruge et kortspil, men I skal kun bruge talkortene fra 1 til 9 (es er 1). Kortene deles i to lige store bunker. I skal hver vende to kort (fra toppen af bunken) og danne det størst mulige tal med de to kort. Hvis kortene der er vendt f.eks. er 7 og 3, kan de danne 37 og 73, man skal vælge 73, da det gælder om at få det største tal. Så sammenlignes de tal I hver har og den der har dannet det største tal vinder stikket og lægger det i bunden af sin bunke. Er tallene der er dannet ens er der krig som i alm. krig.
Spillet træner betydningen af tallenes placering, samt >=<.
Her efter kan man jo tænke videre til giga-krig med tre kort.....

Krig

De fleste af os kender nok kortspillet, hvor alle kortene i et alm. sæt kort er delt mellem to personer. Kortene hos hver spiller er samlet i en bunke med bagsiden opad. Spillerne vender på samme tid det øverste kort i bunken. Den spiller der har den største værdi på sit kort vinder stikket og tager de to kort, og lægger dem i bunden af sin bunke. Hvis de to kort har samme værdi, er der krig. Det klares ved, at hver spiller lægger yderligere tre kort på bordet med bagsiderne opad. Der efter vender de hvert et nyt kort fra deres bunker, den der har kortet med den største værdi vinder alle kortene. Spillet slutter, når en af spillerne har alle kortene.
Via spillet er det muligt at træne >=<, samt talnavne.

Velkommen til Matemalene

I forbindelse med mit arbejde som matematiklærer og matematikvejleder i folkeskolen, har jeg gjort mig en del overvejelser angående hvilke virkemidler der bedst understøtter børnenes læring.
Jeg er ikke tilhænger af noget bestemt bogsystem eller fastlåst på bestemte metoder. Jeg er af den opfattelse at variation i undervisningen inden for hvert emne er meget givende. Samt at tage udgangspunkt i børnenes forståelse (og misforståelser) frem for bogens forklaringer, er nødvendig for en udviklende og opbyggende matematikundervisning.
Denne blog er min samling af ideer jeg kan plukke i, når jeg planlægger min undervisning.
Kig med, pluk og kom meget gerne med bemærkninger der kan bidrage til udvikling.