onsdag den 20. januar 2016

Arbejdstegning

(eksempel fra Multi 2B, fra Gyldendal, side 41)
Jeg tror snart, mine elever har lært det. Jeg er nærmest besat af arbejdstegninger. Hver gang der opstår et problem, når en opgave skal løses, bør man (efter min mening) gribe til en tegning.
Nogle typiske ordvekslinger kunne være nedenstående.
Spørgsmå: "Mit divisions-stykke vil ikke gå op...."
Svar: "Prøv at tegn penge og mennesker."
Spørgsmål: "Hvor skal jeg begynde når jeg skal konstruere figuren...?"
Svar: "Med en arbejdstegning hvor du samler din information, og danner dig et overblik."
Ofte oplever jeg, at eleverne via deres arbejdstegning indser, hvad de skal gøre for at komme videre. Hvis de stadig "sidder fast", er arbejdstegningen et super godt redskab til samtale og hjælp. Elevernes forståelse og misforståelser træder tydeligt frem, og man kan som lærer spørge ind og komme med ideer, der bringer eleven videre i problemløsningen.
Mine elever benytter som regel kun et stykke papir. Der findes dog fine skemaer, der kan hjælpe eleven igennem problemløsningen. Et af dem er jeg stødt på i "Læs til!" af Camilla Gellert Nielsen, fra Alinea.
Da jeg viste det til min mand, blev han helt glad. Han viste mig en bog fra 1945, How to Solve It, af G. Polya, hvor der er et opslag der minder om det fra Læs til! Det er en matematikbog på et højt niveau, men metoden er der. Det er jo en af grundtankerne bag de 8 matematikkompetencer, at det skal kunne følges fra indskolingen til universitetet. Og her er et fantastisk eksempel.

fredag den 15. januar 2016

En lille krig

Jeg har lige spillet krig med min yngste søn, der blev 4 år først på måneden. Vi spillede en ligth udgave, der passede perfekt til ham. Til min store glæde kunne jeg se, at han antalsbestemte op til 5 uden at tælle, og han vurderede størrelse korrekt.
Vi havde taget billedkortene fra og spillede bunken ud (uden at lægge stikkene nederst i bunken) for at holde spillets længde realistisk for en 4årig.
Hygge og træning i et ;-)