onsdag den 29. april 2015

Hvad ved jeg om....?

Som oplæg til et nyt emne ynder jeg, at bruge lidt tid på et ark jeg kalder “hvad ved jeg om…?”

Arket er enkelt. Det kræver træning at bruge det. Men når det bruges korrekt, giver det mig som underviser stor indsigt i elevernes viden og deres udgangspunkt for ny læring. Arket giver også eleverne et godt redskab til deres metakognitive udvikling.
Eleverne får 5 minutter til at udfylde arket med tekst, tegning og eksempler. De skal skrive alt, hvad de kan komme i tanke om emnet, og de må gerne kigge i gamle noter og i deres bøger.
Jeg indsamler arkene og læser dem. Ud fra arkene fremstiller jeg en planche til klassen med nogle af deres tegninger og forklaringer. Denne planche gennemgår vi i klassen, hvor det er eleverne der fortæller og forklarer. Ud fra elevernes individuelle ark har jeg også fået information om misforståelser, som jeg skal tage højde for i planlægningen af emnet.
Det tager lidt tid, men jeg oplever at eleverne føler et øget ejerskab til emnet, og min undervisning bliver mere målrettet.

Tabeltræning på fingrerne

En del elever (og andre), har svært ved 7-, 8- og 9-tabellen (inden for den lille tabel).
Jeg er stødt på denne metode der kan hjælpe, hvis man ellers har det fint med hovedregning.
En elev har engang vist mig en metode hvor hun knyttede hænderne, men ideen er den samme.

Det er også en mulighed at tegne to hænder på papir, skrive tallene på fingrene og klippe dem ud. På den måde kan man have hænderne liggende foran sig mens man skriver....

onsdag den 29. januar 2014

søndag den 26. januar 2014

Divisionsmetode

2 eksempler på division, til mine elever... håber de kan bruge det :-)

Gangemetode 2

Endnu et eksempel på en gangemetode.
Jeg håber mine elever vil bruge videoen, hvis de sidder der hjemme og bliver i tvivl om et gangestykke :-)

lørdag den 25. januar 2014

Små videoer til mine elever

Jeg oplever af og til, at elever ikke kan huske det vi har arbejdet med i skolen, når de kommer hjem. Det medfører at de ikke får lavet deres lektier og dermed mister de en del vigtig træning. Forældre giver også jævnligt udtryk for frustration over denne udfordring ved lektielæsningen. Dette har jeg forsøgt at gøre noget ved. Jeg gennemgår emner og områder hvor jeg vurderer at elevernes hukommelse har brug for backup, mens jeg optager det og lægger det på YouTube. Når jeg så giver eleverne lektier for elektronisk, vedhæfter jeg et link til videoen. Det har været en STOR succes. Det har hjulpet forældre med at forstå lektierne så de kunne hjælpe deres børn. Børnene har brugt videoerne til at kunne klare lektierne selv, når deres hukommelse blev støttet. Jeg har ikke brugt tid på flere optagelser eller redigering, det er budskabet/formidlingen der er i fokus.
Videoerne er simple. De er optaget med telefon, og en del af dem er meget håndholdt.
Nogle af disse videoer har jeg lagt på bloggen som inspiration

tirsdag den 21. januar 2014

Gangemetode 1


Videoen er tænkt som et værktøj til mine elever, så de hjemme kan støtte sig til eksempler, når de skal regne. Der er ikke nogen forklaring på metodens opbygning.